מתיחת שרירים בירך – למה

מתיחת שרירים בירך – למה זה קורה ומה עושים?

כמעט כל מי שעוסק או עסק בספורט סבל מתישהו ממתיחה של שרירים בירך האחורית, שממשיכה ללוות עוד זמן רב בכאבים. הדבר נכון גם לגבי אנשים מהשורה, שפשוט מתחו את שרירי הירך בזמן פעילות שגרתית. למה זה קורה ומה אפשר לעשות? על כך בכתבה.

מה זאת אומרת "מתיחת שרירים"

אנחנו לא רוצים להבהיל אתכם, אבל מה שנקרא בשפת היומיום מתיחת שרירים (בירך האחורית ובכלל) היא למעשה היווצרות ש קרעים קטנטנים בסיבי השריר. כתוצאה מכך מרגישים חולשה בירך, כאבים לתקופות משתנות, קשה להזיז את הרגל, ויכולים גם להופיע דימומים ונפיחויות. למרות שנראה כאילו מדובר בבעיות גדולות, הן די פשוטות יחסית לסיבוכים האפשריים, שיכולים להיות כואבים מאוד, להצריך התערבויות מורכבות, ולפגום בתפקוד היומיומי לזמן ממושך. לכן, כדאי לטפל במצב של מתיחת שרירי ירך באופן מהיר ונכון.

מי סובל ממתיחת שרירים בירך?

כפי שאמרנו, מתיחת שרירים בירך היא תופעה נפוצה מאוד אצל ספורטאים מקצוענים ואצל העוסקים בספורט מעת לעת, עקב המאמץ של הפעילות האינטנסיבית. יחד עם זאת, המתיחה בהחלט מופיעה גם אצל אנשים מהשורה, ובפרט ככל שהיל מבוגר יותר. יש כמה סיבות למתיחה זו, למשל עומס גדול במיוחד על שרירי הירך כשמזנקים לריצה מהירה, כשלא עושים תרגילים מתיחה לפני אימון, כשהשרירים היו מתוחים מלכתחילה, כישנה פציעה ישנה של האזור, ועוד.

אז מה עושים?

הדבר החשוב ביותר במתיחת שרירי הירך הוא לא להזניח. כלומר, אם אתם סובלים ממתיחה פנו אל אורתופד דרך רופא המשפחה או באופן ישיר, כדי שיוכל לאבחן את המצב ולהציע טיפול הולם. הנקודה היא, שתחת ההגדרה של "מתיחת שרירים" שהיא כאמור קרעים בשרירים, יכולות להסתתר בעיות מדרגות חומרה שונות, כך למשל ישנן מתיחות המובילות לקריעה מלאה של השרירים עד כדי חוסר יכולת לתפקד, אך בדרך כלל מדובר במתיחה קלה יחסית. במקרה של מתיחה קלה הטיפול הטוב ביותר הוא פשוט לנוח, וצריך לזכור שללא המנוחה לשרירים אין מספיק זמן להתאחות, דבר המגביר מאוד את הסיכון לקריעה גדולה יותר באימון או בפעילות הבאה. אם הרופא המומחה יתרשם שהפגיעה כבר הפכה להיות חמורה יותר, ייתכן שהוא יפנה אתכם לבדיקת דימות בגלי רדיו שנקראת MRI. במקרה זה ייתכן שגם תצטרכו לעבור תהליך שיקומי ממושך הכולל טיפולי פיזיותרפיה להגדלת טווח התנועה, וייתכן אפילו שתזדקקו לניתוח.